Brand Management, ook wel Merkbeheer of Merkonderhoud, zorgt voor het effectief inzetten en onderhouden van jouw merk. Brand Management zorgt ervoor dat jouw merk nog up-to-date blijft. Zo weet je op tijd of je merk aanpassingen nodig heeft.
Brand Management is dus het strategisch beheren en ontwikkelen van je merk. Het doel is om een positieve beeldvorming te beheren en waarde op te bouwen bij jouw doelgroep. Brand Management bevat onderdelen zoals merkidentiteit, positionering en het bewaken van consistentie in je marketing en communicatie. Op die manier garandeert Brand Management dat je merk een duurzame en herkenbare merkwaarde behoudt bij jouw doelgroep.
Helaas kiezen veel startups en scale-ups ervoor het Brand Management al in de beginfase van de onderneming uit te stellen. En dat is in de meeste gevallen niet eens bewust. Graag wil ik je laten zien hoe Brand Management het verschil kan maken voor elk merk, groot of klein.
Waarom ondernemers vaak laat beginnen met Brand Management
Voor elke startup en scale-up is de reis naar succes een avontuur, vol uitdagingen en ontdekkingen. De route wordt vastgelegd tijdens de Merkontwikkeling. Brand Management is daarna het kompas dat zorgt voor behouden van de juiste koers, ook als de koers tijdens de reis verandert. Het bewaakt de herkenning, betrokkenheid en uiteindelijk succes van jouw merk.
Als ondernemer starten we ons merk vaak met enige onzekerheid en soms zelfs met beperkte middelen. Het merk staat in de kinderschoenen en het heeft tijd nodig uit te groeien tot een succes. Daarbij willen we best risico nemen, maar de stappen die we nemen zijn weloverwogen.
De Merkontwikkeling wordt soms uitgesteld omdat zaken als Productontwikkeling en Marktvalidatie voorrang krijgen. Keuzes die meetbaar zijn op korte termijn winnen het dan van keuzes die impact maken op de lange termijn. En dat lijkt een logische aanpak bij het starten van een merk.
Maar, dat betekent wel dat het starten zonder basis Merkidentiteit het Brand Management al snel uitblijft of bemoeilijkt. Als we daar te laat aan beginnen, hebben we een hele inhaalslag te maken en soms moeten we zelfs een re-branding traject starten.
Gelukkig kunnen we dit voor zijn. Ik deel vijf tips waar je op kunt letten voor een basis Merkidentiteit zodat je zelf het Brand Management kunt voeren.
Vijf factoren van Effectieve Merkidentiteit
Voor een goed Brand Management, is het van belang dat de Merkidentiteit in de basis goed is opgetuigd. Dat kun je toetsen door je merk onder de loep te nemen op basis van de volgende vijf factoren:
1. Consistentie:
Verbind elke interactie van jouw merk met de doelgoep in een naadloos verhaal, zowel on- als offline. Door consistentie in de communicatie en marketing vergroot je de herkenbaarheid en dus je aanwezigheid in jouw markt.
2. Perceptie:
Onderzoek hoe jouw doelgroep je merk ziet. Pas je presentatie hierop aan voor een betere connectie, maar neem niet elke feedback klakkeloos over. De perceptie die jouw doelgroep heeft, zorgt voor het imago van jouw merk.
3. Uniciteit:
Bepaal je onderscheidende kenmerken en maak ze zichtbaar in alle aspecten van je merk. Daarbij zul je moeten waken voor containerbegrippen als ’transparant’, ‘duurzaam’ of ‘betaalbaar’. Dit zijn begrippen die heel breed. Onderzoek maar eens welke begrippen als ‘Unique Selling Point’ door jouw concurrent gebruikt worden… Kom je veel van die begrippen tegen, dan zijn ze niet meer uniek.
4. Flexibiliteit:
Laat je merk meegroeien met je bedrijf. Pas je merk aan om relevant te blijven in veranderende tijden. Met name als jouw merk zich moet meten aan innovtieve concurrenten of een doelgroep die zelf een verandering doormaakt.
5. Meetbaarheid:
Stel ook KPI’s op om de impact van je Merkidentiteit te meten en te optimaliseren. De koppeling tussen de prestaties van je organisatie, je teams of zelfs de afzonderlijke medewerkers wordt niet altijd gekoppeld aan de Merkidentiteit. Toch is ook dat meetbaar door goed Brand Management.
Ontwikkel de merkidentiteit in Drie Stappen:
Je merkidentiteit ontwikkelen kost best wat tijd. Als je met jouw merk al onderweg bent, is het begrijpelijk als de Merkidentiteit nog niet volledig ontwikkeld is. Ik heb 3 stappen voor je op een rij gezet die je op weg kunnen helpen:
1. Stel je Merkessentie vast:
Creëer een Merkessentie die herkenbaar is op basis van je kernwaarden, visie en missie. Ook al wordt dit vaak gezien als ‘wollig’, toch hecht je doelgroep waarde aan een duidelijke koers. Zij willen zich graag identificeren met een merk dat dezelfde missie heeft als zij.
2. Creëer je Visuele Identiteit:
Laat je merk tot leven komen met een herkenbaar en uniek logo en een visuele stijl bestaande uit vorm, kleur, beeld, taal (tone-of-voice) en zelfs audio. Deze stijlelementen zorgen, net als de USP’s, voor de unieke herkenbaarheid binnen jouw markt.
3. Waarborg de Consistentie:
Implementeer de richtlijnen van je merk en leg deze vast in jouw Merkgids (ook bekend als Brand Book of Brand Identity Guide). Als eenmaal alle elementen zijn vastgelegd, kun je met Brand Management zorgen voor een consistent inzetten van communicatie en marketing van je merk.
Brand Management via Drie Kanalen
Je merk positioneren kan via bijvoorbeeld digitale media, partnerships of fysieke aanwezigheid. Om dit wat concreter te maken, geef ik je drie voorbeelden:
1. Digitale Media:
Creëer Betekenisvolle Online Interacties
Stel dat je een duurzaam modebedrijf hebt. Maak dan gebruik van digitale media zoals Instagram en TikTok om boeiende visuele verhalen te delen over je duurzaam geproduceerde kleding. Laat daarbij de makers van de kleding en de duurzame materialen zien. Betrek je online doelgroep door User Generated Content te delen, zoals beeldmateriaal van klanten die jouw kleding dragen met een populaire relevante hashtag. Dit bevordert niet alleen een positief imago, maar creëert ook een gemeenschap rond je merk waar gelijkgestemden zich graag bij willen aansluiten.
2. Partnerships:
Bouw Sterke Samenwerkingen op
Stel je voor dat je een gezondheidsbewuste voedingsstartup bent. Zoek partnerships met lokale sportscholen of influencers op het gebied van gezondheid en welzijn. Werk samen aan co-branded evenementen, zoals gezonde kookworkshops of fitness challenges. Deze samenwerkingen versterken niet alleen je merkimago, maar brengen je producten ook onder de aandacht bij een groep potentiële klanten die al interesse heeft in een gezonde levensstijl. Daarmee kun je de bestaande doelgroep uitbreiden, zonder je Merkidentiteit te veranderen.
3. Fysieke Aanwezigheid:
Creëer een Onvergetelijke Merkervaring
Stel je hebt een lifestyle brand. Open een pop-up store in drukke stadscentra, waar de fysieke producten uitgeprobeert en ervaren kunnen worden. Zorg ervoor dat de pop-up store de esthetiek van je merk weerspiegelt en een gastvrije sfeer biedt. Organiseer daar exclusieve evenementen, zoals productlanceringen of meet-and-greets met merkambassadeurs. Deze tastbare ervaringen versterken de emotionele band tussen je merk en de doelgroep, waardoor loyaliteit en mond-tot-mondreclame worden bevorderd. Deze merkervaring zorgt dus voor merk-ambassadeurs.
Door slim gebruik te maken van digitale media, strategische partnerships en doordachte fysieke aanwezigheid, kun je dus je merk positioneren op een manier die zowel onderscheidend als memorabel is.
Conclusie
Brand Management werkt dus als een kompas bij het uitzetten van de juiste route en het behouden van de koers naar succes. Door te investeren in Merkontwikkeling wordt jouw merk herkenbaar. Met de vijf tips en drie stappen, kun je zelf eenvoudig toetsen hoe dat bij jouw merk op dit moment werkt.
De Merkgids fungeert daarbij als leidraad. Door een consequent Brand Management zal je Merkgids up-to-date gehouden worden door de jaren heen. Daarbij zorgt de juiste positionering via de drie kanalen voor de optimale Merkwaarde. Met Brand Management blijft de route naar jouw merksucces dus helder en haalbaar.
Ontdek zelf de kracht van Brand Management en Merkidentiteit. Puur Merk is graag jouw partner, mocht je er zelf niet uit komen. Vraag gerust om een vrijblijvende kennismaking met Carlo. Hij zal samen met jou bekijken wat je echt nodig hebt voor jouw Merkontwikkeling.
Heb je al een Merkidentiteit uitgewerkt, maar mis je nog een pakkende visuele stijl? Laat deze dan door Studio Anders ontwerpen. Puur Merk is een dienst van Studio Anders.
Geef een reactie