Route: ThuishavenWaarom Puur Merk

Merkontwikkeling, je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar waarom zou dat voor jouw merk het verschil kunnen maken? Tijd voor wat antwoorden op de ‘Waarom’ vraag.

Waarom zelf je merk ontwikkelen?

Nou, heel eenvoudig: jij weet het meest van jouw merk, jouw doelgroep en jouw markt. Het verhaal over jouw merk (noem het pitch) is het sterkst als jij het ook kunt vertellen. Dus, jij bent de beste merkontwikkelaar van jouw eigen merk, toch?

Maar ja, zonder kennis van merkontwikkeling of creatieve processen kan ‘zelf doen’ wel voelen als een hele uitdaging. Daarom ga ik jou daarbij creatief en strategisch helpen.

Door je merk samen met mij te ontwikkelen wordt het resultaat beter geborgd binnen jouw onderneming. Het wordt daarmee echt iets van jezelf. Van concept, visie, missie tot merkverhaal. Ja, zelfs je visuele identiteit (ook wel huisstijl) gaan we samen ontwerpen of aanscherpen.

Samen stippelen we de route naar je doelgroep uit en bepalen hoe dat er uit moet zien. Het maakt de connectie met jouw merk en jouw doelgroep rijker en effectiever.

Ik loods je door merk-vaarwater, als jouw persoonlijke sparringpartner en merk coach.

Laten we samen vaart maken met één van de Puur Merk Oplossingen.

Waarom is merkontwikkeling ook voor de start-up en scale-up?

“Merkontwikkeling is voor grote bedrijven.”

Ik hoor het veel, maar het klopt niet helemaal. Ook de start-up en scale-up, ja zelfs verenigingen en stichtingen, hebben baat bij merkontwikkeling. Het gaat dus bij merkontwikkeling namelijk om de impact die jouw merk kan maken.

“Ik heb geen merk nodig, de klanten komen toch wel aan boord.”

Juist als je veel klanten aan boord krijgt, is merkontwikkeling belangrijk. Want, je wil toch vooral de ideale klant aantrekken die jouw merk kan versterken?

Het zou zonde zijn van al jouw harde werk als je er ineens achter komt dat je vooral klanten hebt die voorkomen dat jouw merk kan groeien of niet meer gezien wordt tussen al je concurrenten…

Wees dus scherp en kies tijdig voor de ontwikkeling van jouw merk.

Waarom kiezen voor Puur Merk?

Goede vraag! Daarmee moet ik voorkomen mijzelf te adviseren (Wij van WC-Eend, adviseren WC-Eend).

Het gaat mij dus niet zozeer om wat ik kán, maar wat ik graag wíl doen.

Ik wordt blij als mensen op positieve manier in beweging komen door mijn werk.

Als jouw klanten fans en ambassadeurs worden van jouw merk, is mijn missie geslaagd. Jouw succes is mijn doel.

Daar ligt een uitdaging die ik graag samen met jou aan ga. Jij kent het verhaal van jouw merk als geen ander, ik help je dat verhaal te vertellen zodat het onthouden en herkenbaar wordt.

Voor die pure positieve impact doe ik het. Daarom: Puur Merk.

Waarom zijn bekende merken niet begonnen met merkontwikkeling?

Veel succesvolle merken kwamen met iets nieuws, iets dat er nog niet was of een baanbrekende innovatie. Het duurde dan ook jaren en heel veel moeite voordat het merk wereldwijd bekend was. Merkontwikkeling was daar niet altijd de eerse stap…. dachten ze.

Het mooie is dat die merken wel degelijk merkontwikkeling hebben toegepast. Met name bij het besef iets unieks in handen te hebben op het moment dat anderen de inhaalrace hadden ingezet.

De voorsprong nemen en afstand vergroten is dan heel belangrijk. Hadden ze dat niet goed aangepakt, dan had het merk niet meer bestaan.

Al deze merken hebben enkele overeenkomstige facetten:

  • ze geloven in hun product of dienst.
  • hebben een helder beeld van hun plek in de wereld.
  • zijn scherp op de impact die ze willen maken op hun doelgroep.
  • kunnen het verhaal achter het merk op inspirerende en motiverende manier vertellen en verbeelden.
  • zijn consistent in de manier waarop ze zichtbaar blijven.

Waarom beginnen aan merkontwikkeling?

Jouw merk is hoe de markt jouw onderneming, product of dienst ervaart en waardeert. Een sterk merk trekt niet alleen klanten aan, het zorgt ervoor dat de doelgroep jouw koers kan en wil volgen. Als dat goed lukt, verbindt de doelgroep zich graag aan jouw merk. Dit noemen we ook wel ‘merkwaarde’.

Een merk dat gericht is op skateboarders zal dezelfde taal moeten spreken, de cultuur moeten begrijpen en dezelfde beeldtaal moeten gebruiken. Ze moeten onderdeel uitmaken van die wereld…

En als de wereld van die doelgroep verandert, verandert het merk mee.

Als je geen aandacht besteed aan jouw merk, loop je de kans dat jouw ideale doelgroep je niet ziet of dat je juiste de verkeerde doelgroep aanspreekt.

Waarom is een logo niet genoeg?

Met een mooi ontworpen logo is niks mis. Maar, ondanks dat we vaak anders denken, is een logo niet hetzelfde als een merk.

Het logo is een visueel onderdeel van de gehele Merk Identiteit. Het logo is een symbool dat het merk representeert.

Een merk is gericht op een gevoel, een status, een waarde, een denkrichting, een filosofie… kortom, een merk vertelt iets over hoe jouw doelgroep en de markt jouw merk ervaart.

Een veelvoorkomende metafoor is:

‘Een merk is net als een mens’.

En dat is denk ik ook zo.

Een logo kun je vergelijken met kleding. Een maatpak zegt iets over jouw positie binnen, laten we zeggen, een autobedrijf.

Maar als je daar een overall draagt, zegt dat ook iets over jouw expertise binnen dat autobedrijf.

In beide gevalen kunnen mensen een verwachting hebben op basis van de visuele presentatie.

Dat bepaalt onbewust door wie jij liever je auto wil laten repareren… Maar wat nou als het omgekeerde het geval is?

Het beeld moet dus kloppen bij wat mensen (de doelgroep) van jou verwachten, maar ook wat jij wil vertellen.

Maar niet alleen de bedrijfskleding, ook de inrichting van werkplaats, showroom, je sales-pitch tot aan de website. Alles moet consistent het juiste verhaal vertellen op het juiste moment binnen de juiste ruimte.

Daarom is je merk en niet je logo.

Waarom kun je een merk niet beter met AI ontwikkelen?

Het lijkt in het jaar 2023 compleet te exploderen: Artificiële Intelligentie (AI).

Met recht een ontwikkeling in de manier waarop wij content creëren en onze kennis verder uitbreiden. Bij het ontwikkelen van merken is dat niet anders. Het maakt veel repeterende processen een stuk efficiënter. Maar, voordat de slingers uit gaan, wil ik het een tikkie nuanceren.

Veel processen zijn (nog) niet door AI echt uniek te genereren, al lijkt het wel zo. Dat zorgt voor repeterende of gelijkende resultaten.

En juist bij merkontwikkeling willen we onderscheidend zijn. Dat vraagt om maatwerk en persoonlijke benadering van mens tot mens, van merk tot doelgroep.

Ik geloof dat de toekomst van merkontwikkelingeen belangrijke rol heeft voor Artificiële Intelligentie.

Maar zonder menselijke interacties verwacht ik dat er met name kopies ontstaan van wat eerder al met AI is ontwikkeld.

De keuze is dus aan jou: laat jij jouw merk genereren door een robot, of gloof je dat jouw doelgroep inspiratie vindt door menselijke creativiteit en vernuft.

Waarom in de regio Arnhem-Nijmegen en ver daarbuiten?

Deze vraag is eenvoudig te beantwoorden. Ik reis graag af naar locaties waar ondernemers mijn toegevoegde creatieve waarde kunnen gebruiken. Maar mijn thuishaven ligt in Nijmegen.

Als Nijmegenaar werk ik dan ook graag met lokale bedrijven en organisaties. Ik ken de regio goed en dat is in veel opzichten handig. Het stukje ‘ver daarbuiten’ komt neer op de ervaring die ik heb buiten de regio en zelfs buiten de landsgrenzen. Daarom vind ik ook graag uitdagingen buiten de regio.

Waarom Studio Anders?

Puur Merk is een dienst van Studio Anders, mijn Creatief Netwerkbureau dat zich richt op het ontwerpen van media en samenwerking met specialisten in marketing, communicatie, content en meer.

Door de ervaring met die specialisten, kan ik daarom ondernemers ook helpen bij het betrekken en aansturen van externe professionals of agencies. Zo kan de onderneming zich richten op waar ze goed in zijn.

Studio Anders Creatieve Media & Communicatie