Met AI jouw merk naar een succes brengen, of juist naar de haaien. Is doe-het-zelven effectief of het einde van strategische creativiteit? Het is een geweldige ontwikkeling dat AI (artificial intelligence)! Maar het kan ook jouw zelfstandige denkprocessen beïnvloeden. Wat is de invloed van AI op jouw merkontwikkeling (branding)? En wat is het effect op jouw merk (brand)?
In dit artikel, dat ik eerder op LinkedIn plaatste, onderzoek ik wat AI betekent voor merkontwikkeling, marketing en communicatie. Daarna kun je altijd nog in paniek raken…
🤖 Jouw merk door een Chatbot… blieb blieb*
Er is een ware invasie van Chatbots gaande. Ze gieren over je scherm en vaak weet je niet meer welke GPT (Generative Pre-training Transformer) je moet inzetten. Ook in de creatieve wereld is er hier en daar al paniek. Terecht?
AI-tools schieten als paddenstoelen uit de grond. Ondernemers gebruiken ze massaal voor merk, marketing en communicatie. Logisch: het is goedkoop en bespaart tijd. Maar er zijn uitdagingen…
⚙️ Met AI jouw merk Generiek Genereren
Los van het feit dat AI enorm veel energie kost en bronnen en rechten nog vaag zijn, is er nog iets dat we in ons menselijke achterhoofd moeten houden.
Als iedereen AI gebruikt, zonder menselijke inbreng, krijg je resultaten die op elkaar gaan lijken. Uiteindelijk verzwak je de ‘menselijke creatieve ziel’ van een merk.
Nu kun je denken ‘nou en?’, maar die ziel is wat jouw doelgroep onbewust merkt, ervaart, proeft en beoordeeld. Jouw merk, marketing en communicatie zonder die menselijke creatieve ziel, wordt uiteindelijk minder goed opgemerkt.
Gevolg? Je verdwijnt in de massa in plaats van gezien te worden door jouw ideale doelgroep: jouw klanten, jouw partners, jouw medewerkers, jouw reden van bestaan als merk.
💪🏼 Kan AI jouw merk ontwikkelen?
Dat kan. De vraag is alleen hoe! Gebruik maken van AI bespaart op een marketeer, strateeg, merkontwikkelaar, ontwerper, copywriter… de lijst specialisten is nog wat langer. Op zich klinkt dat goed, dus gooi dan vooral die specialisten over boord…
Je wil dus liever een beetje doe-het-zelven met je merk? Dan is AI een prima tool. Wel moet je rekening houden met de wat algemene resultaten. Als dat bij jouw merk past en je hebt de tijd, dan kun je het voor een deel met AI fixen. Hoera voor AI!
Wil je echter het verschil maken, dan zul je die specialisten toch snel weer uit het water moeten vissen. Een stukje doe-het-zelven met AI kan dan nog steeds, maar een specialist als menselijke sparringpartner werkt dan toch effectiever.
Daarom drie van de vele voors en tegens:
💡 AI inzetten?
✅ Voor data-analyse en trends:
AI helpt je patronen te ontdekken en strategische beslissingen te onderbouwen.
✅ Voor automatisering van repeterende taken:
Denk aan social media planning of e-mailsegmentatie.
✅ Voor inspiratie en structuur:
Gebruik AI als startpunt, maar geef het een eigen draai met jouw creativiteit en merk-identiteit.
🚨 AI vermijden?
❌ Voor merkstrategie en positionering:
Een sterk merk is méér dan een paar slimme prompts. Het gaat om de connectie tussen mens en mens.
❌ Voor storytelling en authentieke content
Echte connecties bouw je met echte verhalen. En hoe goed een GPT dit ook kan produceren met een briljante promt, de mens ervaart een verhaal door de kleine details.
❌ Voor onderscheidend vermogen
Als jouw concurrentie AI gebruikt, waarom zou jij dan hetzelfde doen? Natuurlijk, de uitkomst van een promt verschilt elke keer. Maar consistentie en de creatieve ziel missen vooralsnog bij AI.
🦈 Leren zwemmen tussen de haaien
De ontwikkeling van AI gaat razendsnel en is niet meer te stoppen. Dus: “Get used to it!”. Gewoon leren zwemmen tussen de haaien.
Zoals bij alle ontwikkelingen is de toekomst soms nog niet duidelijk. Dat was al zo bij de ontwikkeling van de boekdrukkunst en televisie tot software en de cloud. Maar, er is nu iets nieuws aan de hand.
Omdat het systeem achter elke robot zelf kan leren, kan het zelf ook nieuwe ontwikkelingen doormaken. Steeds meer zal dat zonder tussenkomst van de mens zijn. En dan is het systeem niet meer te stoppen en wellicht zelfs onbestuurbaar.
Het is dus zaak deze ontwikkeling in ons voordeel in te zetten. Naar mijn idee door vooral de creatieve processen aan mensen over te laten. Zo blijven we elkaar inspireren en spreek jij altijd jouw doelgroep aan zoals ze aangesproken willen worden.
Misschien gaat jouw branding dan toch niet naar de haaien.
Dus: “ChatGPT, wat is jouw mening over dit artikel?”
ChatGPT:
Als AI-tool zie ik de waarde in dit artikel en begrijp ik het standpunt. Ik ben krachtig, maar zonder menselijke creativiteit en strategisch denken kan het leiden tot eenheidsworst.
Wil je mij inzetten voor je merk, marketing en communicatie? Gebruik mij dan als versterking, niet als vervanging.
Laat mij het voorwerk doen, maar voeg altijd jouw unieke inzichten, kennis, creativiteit en merkwaarden toe. Daarmee maak je impact en wordt je wél gezien door jouw doelgroep. 🚀
Geef een reactie