Je merk is meer dan je logo
Veel ondernemers denken bij een merk (Brand) vaak aan een logo, een website en misschien een kleurschema. Maar het is veel meer dan dat. Een merk zorgt voor een herkenbare ervaring door je klanten, hoe ze zich met jouw merk identificeren en uiteindelijk dat ze ook voor jouw merk kiezen.
Als je merk goed is ontwikkeld, zal jouw aanbod gezien en gekocht worden door de juiste klant. Ook wel ‘de ideale doelgroep’ genoemd. Het wordt een stuk makkelijker om heldere communicatie en marketing in te zetten. Met een gebalanseerde prijs-kwaliteit verhouding en een goed te onthouden verhaal zal jouw doelgroep jouw merk promoten als ambassadeur. Klinkt goed?
Toch merken veel ondernemers dat niet. Het voelt alsof hun merk niet meer past bij wie ze zijn of wat ze aanbieden. Ze voelen dat het verouderd is of dat concurrenten een professionelere uitstraling hebben. Merk jij dat ook? Dan help ik om jouw merk scherper te maken met Branding.
Wat is branding?
Branding (merkontwikkeling) is het proces waarmee je de identiteit van je merk (Brand) ontwikkelt. Een sterke branding zorgt voor herkenning, vertrouwen en loyaliteit bij je doelgroep. Ook maak je scherp wie jouw klant is en wie juist niet.
In een goed ontwikkelde branding vind je twee sleutel-elementen. Wanneer deze elementen naadloos op elkaar aansluiten, zorg je voor een consistent en krachtig merk dat jouw ideale doelgroep aanpreekt:

Brand Identity
Dit is het DNA van jouw merk. Het beschrijft o.a.
- kernwaarden en beloften
- visie en missie
- ideale doelgroep en klantprofielen (persona)
- hoe je merk zich profileert (archetype)
- hoe de doelgroep wordt aangesproken (tone of voice)
Brand Identity = Merk Identiteit
Visual Identity
Dit is de zichtbare, tastbare, hoorbare en gevoelsmatige vorm van de Brand Identity waar de doelgroep zich mee identificeert, door o.a.
- vorm en kleur
- beeld en geluid
- tekst
- presentatie (print en web)
- (soms) geur
- het logo
Visual Identity = Visuele Identiteit
Waarom is een sterke branding essentieel?
We horen het best vaak als het om branding gaat:
- Branding? Tuurlijk, we maken graag je logo, website en huisstijl voor je.
- We gebruiken creatieve templates. Beter goed gecopiëerd dan slecht verzonnen.
- Branding is veel te wollig, niks voor mijn onderneming.
Zoals je ziet is deze benadering vaak gericht op de visuele buitenkant van het merk. Maar een goed ontwikkelde branding betekent veel meer voor jouw merk en het behalen van succes:

Omzet
Als jij de branding consistent weet te houden, kan de omzet met 20% verhogen. Dit komt omdat jouw ideale doelgroep zich identificeert met jouw Brand Identity.
Amassadeurs
Een sterke Brand Identity beïnvloedt hoe jouw ideale klant jouw merk ervaart en jou promoot (ambassadeurs). Dat stimuleert de beslissing tot aankoop, direct en indirect.
Herkenning
In een overvolle markt met concurrerend aanbod, helpt een onderscheidende branding je om beter zichtbaar te worden. Het bepaalt je échte USP’s.
onderzoek Fit Small Business
Is jouw branding toe aan vernieuwing?
Als je merkt dat jouw branding niet meer aansluit bij jouw ideale doelgroep, dan is het tijd voor actie.
Een verouderde Brand Identity of een inconsistente Visual Identity leidt tot verwarring bij jouw doelgroep. Op den duur verlies je klanten en mis je kansen.
Vaak omdat je in een overvolle vijver vist. Daardoor trek je klanten aan die je eigenlijk niet wilt. Het gevolg is dan meestal dat jouw kwaliteit onder druk komt te staan met dalende prijzen. Het is tijd om op zoek te gaan naar een betere positie in de markt.

Om dat te onderzoeken kun je de volgende stappen te zetten:

Evaluatie
Ondezoek of je huidige branding nog aansluit bij jouw aanbod en Brand Identity. Besluit dan of Re-Branding de oplossing biedt.
Positionering
Onderzoek of jouw merk nog past bij de huidige doelgroep en markt. Pas met een Re-Branding traject je Brand Identity aan.
Implementatie
Werk je visuele en communicatieve uitingen bij om consistentie te waarborgen in jouw (nieuwe) Visuele Identiteit.
Door je branding te vernieuwen, creëer je een sterkere connectie met je doelgroep en zet je de basis voor duurzame groei.
Geef een reactie